05. L’art d’escoltar música clàssica

JAIME TORRES

dimarts 17:00 - 19:00 h. / dimecres 17:00 - 19:00 h.

CALENDARI

1 d’octubre - 19 de juny de 2020

IDIOMA

castellà

Category
Història de la Música

Conèixer ens ajuda a comprendre millor. Aquest curs està destinat a aquelles persones que desitgen que se’ls expliqui algunes de les obres més rellevants de la història de la música, per d’aquesta manera poder entendre-les millor i gaudir més d’elles. A través d’audicions guiades i comentades respondrem a preguntes com qui i perquè va compondre l’obra, quina estructura té o a quins detalls he prestat especial atenció. La selecció proposada permet també fer un recorregut per la història de la música clàssica occidental.

No són necessaris coneixements previs de música. Les obres seran estudiades a partir d’enregistraments en vídeo realitzats per intèrprets de referència.


Les obres que treballarem durant el curs 2019-2020 són les següents:

 

Barroc

  • Posant veu a la desesperació: el “Lament”, de Monteverdi a Richard Strauss
  • Lluny de “Les Quatre Estacions”: els “altres” concerts de Vivaldi
  • I després, el silenci: “La Passió segons Sant Mateu” de Bach
  • Més enllà de “El Mesías”: “Alexander Balus” / “Theodora” de Haendel
  • L’apoteosi de l’òpera barroca: Haendel, de “Rinaldo” a “Serse”


Classicisme

  • L’intranscendent com a camí al perfecte: Simfonia núm. 94 “Sorpresa” / Simfonia núm. 100 “Militar” d’Haydn
  • Posant música als primers 6 dies: “La Creació” de Haydn
  • Sobrepassant els límits: “Simfonia concertant per a violí i viola” / “Concert per a piano núm. 25” de Mozart
  • Més enllà del “Requiem”: “Gran Missa” de Mozart (i una mica de les seves “Vespres”)
  • La resposta de Mozart al dilema de Maquiavel: “La clemenza di Tito”
  • El bis més llarg de la història: “El matrimoni secret” de Cimarosa

 

Segle XIX: Romanticisme / Nacionalismes

  • Embriac de poesia i geni: “Simfonia núm. 4” / “Simfonia núm. 7” de Beethoven
  • El violí romàntic: “Concert per a violí” de Mendelssohn / “La ronda dels follets” de Bazzini
  • La difícil digestió d’una obra mestra: “Concert per a violí” de Brahms (i l’ “Obertura tràgica”)
  • El cim de la simfonia romàntica: “Simfonia núm. 8” de Bruckner
  • El millor concert de la història?: “Concert per a violoncel” de Dvorak (i “El Moldava” de Smetana)
  • La passió romàntica, de l’íntim a l’intens: “Eugeni Oneguin” de Tchaikovsky

 

Segle XIX: Òpera

  • On és la fada padrina?: “La Cenerentola” de Rossini
  • L’amor té molts rostres: “Un ballo in maschera” de Verdi
  • El pacte més melòdic amb el diable: “Faust” de Gounod
  • Tot el que necessites és amor: “La Boheme” de Puccini
  • Rient es diuen grans veritats: “La bella Helena” de Offenbach
  • Déus humans i homes heroics: “La Tetralogia” de Wagner
  • Que gran és el “género chico”! Una tarda de sarsuela


Segle XX i XXI!

  • “Fin de siècle” a França: “Concert per a violí núm. 3” de Saint-Saëns / “Preludi a la migdiada d’un faune” de Debussy
  • Al pot petit hi ha la bona confitura (1): “Simfonia en do major” de Bizet / “Simfonia Clàssica” de Prokofiev / “Simple Symphony” de Britten
  • Tres maneres d’entendre el segle XX: Ives (“La pregunta sense resposta”), Respighi (“Pins de Roma”), Barber (“Quartet núm. 1”) (i Anderson!)
  • Sibelius, el músic que va venir del fred: “Concert per a violí” / “Vals trist”
  • Ballant amb el dimoni: Xostakovitx
  • Hollywood sí, Hollywood no: “Robin Hood” / “Concert per a violí” de Korngold
  • Renovant el musical: “West Side Story” de Bernstein
  • Caient pel cau: “Alicia al País de les Meravelles” de Talbot
  • La música de cinema i (alguns de) els seus mestres: John Williams, Danny Elfman (i Joe Hisaishi)
  • Al pot petit hi ha la bona confitura (2): l’art de la cançó, de Rossini a Gardel